موعودنامه

موعودنامه

أین الطالب بدم مقتول بکرببلا

دوران غیبت

پس از آنکه پيشويان هدايتگر ، طي گذشت دو قرن و نيم از عمر رسالت پس از پيامبر (ص) احکام و شرايع دين را تبيين کرده بودند ، و پس از آنکه برگزيدگان امت از طريق جانشينان معصوم پيامبران ، پرچم آنها را بر دوش گرفتند و ريشه هاي شناخت و معرفت الهي در جان هزاران هزار نفر استحکام پذيرفت ، و از پس آنکه جريان مکتبي وظيفه انقلاب بر ضد ستم و طغيان را عهده دار گرديد و در برابر انحرافات اساسي در دين قد علم کرد ، خداوند براي ولي الله اعظم حضرت حجت بن الحسن (ع) غيبت صغري را مقدر فرمود . اين غيبت از سال 260 هـ . ق تا سال 329 هـ . ق به طول انجاميد . در طي اين مدت عده اي به نام وکيل ، پل ارتباطي ميان امام و شيعيان بودند . اينان عبارتند از :
1- ابو عمرو عثمان بن سعيد . وي وکيل امام حسن عسکري (ع) بود و پس از درگذشت آن بزرگوار نايب امام حجت گرديد .
2- پس از وفات عثمان در سال 266 هـجری ، امام حجت فرزند وي ابو جعفر محمد بن عثمان را نايب خويش قرار داد . مدت نيابت محمد 38 سال بود .
3- پس از محمد بن عثمان ، حسين بن روح به نيابت رسيد . او که از سال 304 هـجری ، بدين سمت منصوب شد براي مدت 22 سال از جانب امام به عنوان مرجع شيعيان عمل مي کرد .
4- پس از آنکه حسين بن روح ، نداي پروردگاراش را اجابت گفت . امام (ع) ، علي بن سمري را به عنوان جانشين او تعيين کرد . علي بن محمد سه سال در اين منصب باقي ماند و چون وفاتش نزديک شد ، از آن حضرت درباره کسي که پس از وي بايد جانشين شود پرسش کرد . اما آن حضرت به وي آگهي داد که پس از وفات او دوره غيبت صغري نيز به پايان مي رسد .
در طول سالهاي غيبت صغري چهار فقيه بزرگ ياد شده ، به نيابت از امام نقش رهبري را ايفا مي کردند و چه بسا اين مدت براي تربيت امت براي گزينش رهبران خود در دوره غيبت کبري از ميان فقها ، کساني را که از نظر خصوصيتها به نواب اربعه بيشتر نزديک باشند ، کافي بوده است .


چرا که ضروري بود امت از ميان فقهاي عادل و راسخ در دانش اهل بيت ، و زاهد در دنيا و کساني که تبلور تعاليم مکتب هستند ، بتواند کسي را برگزيند . شايد حکمت اين امر در اين نهفته باشد که ارتباط الهي از وحي به وصايت (امامت) و از آن به نيابت خاصه و پس از آن به نيابت عامه ، درجه بندي مي شود .


روزگار پيامبر بزرگ اسلام (ص) ، روزگار وحي است که شاهد ماجراهاي عظيمي است . پس از آنکه کار تبليغ رسالت کامل شد ، ائمه (ع) مامور اين وظيفه شدند که آيات متشابه قرآني را تفسير کنند . چرا که مردم خود مي بايست مستقيما به آيات محکم رجوع مي کردند . اين نکته خود گامي پيش برنده در راه برخورد با وحي تلقي مي شود .


در روزگار امامت ، بسياري از دانشمندان مسلمان در پي فراگرفتن فقه ، همت گماردند تا آنجا که برخي از آنان از سوي ائمه مامور دادن فتوا شده بودند . بعد از اين دور ه، مرحله نيابت خاصه آغاز مي شود . مردم در اين مرحله وظيفه داشتند از طريق مراجعه به نواب اسلام (ع) و نه به صورت مستقيم ، آن چنانکه در روزگار امامت معمول بود ، با آن حضرت تماس بگيرند .


اما اکنون که عصر نيابت عامه است ، مسلمانان بايد به فقيهان عادلي که بنابر مقياسهاي عمومي ، به شايستگيهاي آنها شناخت پيدا کرده اند ، مراجعه کنند . اين شايستگيها از زبان ائمه (ع) براي مردم بازگو و تبيين شده است .


اگر چه ارتباط حجت الله با اولياي خدا به اشکال گوناگوني ادامه دارد ، ليکن اين امر در چهارچوب احکام ظاهري داخل نمي گردد . چون هيچ کس نمي تواند ادعا کند که نايب خاص امام است . حتي نمي تواند ادعا داشته باشد که با امام ارتباط مستقيم دارد و چنانکه کسي زبان به چنين ادعاهاي بگشايد مسلمانان خود بايد او را تکذيب کنند .


اگر چنين درجه بندي وجود نمي داشت ، امت با فاجعه اي واقعي روبه رو مي شد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






Weblog Themes By Pichak

نويسندگان

لينک هاي مفيد

درباره وبلاگ


ثواب این عمل ناچیز را هدیه می کنم به روح عمویم شهید بحرینی که در سال1361در منطقه دشت عباس به آرزوی دیرینه اش،یعنی شهادت رسید و به اوج ملکوت پر کشید و همچنین شهید منصوری شوهر عمه ام که ایشان هم در اثر اثابت موشک به موتور یدک کش سپاه مفقودالاثر شد.

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 124
بازدید دیروز : 65
بازدید هفته : 272
بازدید ماه : 893
بازدید کل : 39809
تعداد مطالب : 129
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1

Online User